BIZNIS PLAN U SEKTORU GASTRONOMIJE: KORAK-PO-KORAK VODIČ ZA USPEŠAN START

Biznis plan hero

Šta je ključ za uspeh restorana? U tu jednačinu ulaze mnogi faktori, uključujući lokaciju, vrstu hrane, cene i uslugu. Ali jedan element koji se često zanemaruje jeste biznis plan. Bez dobro osmišljenog biznis plana, čak i najbolji restorani mogu da propadnu. Na ovoj stranici ćete saznati praktične savete za kreiranje biznis plana za vaš gastronomski poduhvat. Bilo da otvarate novi restoran ili jednostavno revidirate svoj stari plan, obavezno se pridržavajte ovih smernica!

Šta je biznis planPovratak na sadržaj

1. PRVO I OSNOVNO: ŠTA JE BIZNIS PLAN?

Biznis plan je dokument koji opisuje ciljeve poslovanja, kao i strategiju za njihovo postizanje. Obično ga kreira vlasnik biznisa ili menadžerski tim, i može se koristiti za obezbeđivanje finansiranja ili privlačenje investitora. Dobro osmišljen biznis plan treba da sadrži:

  • Rezime je jedan od najvažnijih delova gastro biznis plana jer daje kratak pregled celog dokumenta. Ova sekcija treba da sadrži opis kompanije, njenih proizvoda ili usluga, ciljnog tržišta i konkurentskih prednosti. Rezime takođe treba da pruži kratak pregled finansijskih projekcija kompanije.  
  • Opis kompanije je sekcija koja daje više detalja o biznisu, uključujući njegovu istoriju, izjavu o misiji i ciljeve. Ovaj odeljak takođe treba da opiše menadžerski tim kompanije.   
  • Analiza tržišta
  • Analiza konkurencije
  • Linija usluga ili proizvoda, sekcija koja opisuje šta ugostiteljski objekat nudi i kako planira da zadovolji potrebe konzumenata. Ovaj odeljak takođe treba da opiše sve jedinstvene prodajne tačke koje kompanija može da ponudi.
  • Marketing plan
  • Finansijski plan.   

Iako nije neophodno da svaki biznis plan precizno prati ovaj format, svaki od navedenih elemenata je od suštinskog značaja da potencijalnim investitorima i zajmodavcima pruži jasnu sliku biznisa i njegovih šansi za uspeh. 

Benefiti pripreme biznis planaPovratak na sadržaj

2. ZAŠTO VAM JE POTREBAN BIZNIS PLAN?

Biznis plan je suštinski alat za svako preduzeće. On pruža mapu puta vašeg biznisa, navodeći njegove i ciljeve i načine na koje će oni biti postignuti. Biznis plan takođe daje finansijske prognoze za kompaniju, uključujući projektovane prihode i rashode. Ove informacije su relevantne za sve potencijalne investitore ili zajmodavce, jer im daju predstavu o rizicima i benefitima investiranja u biznis. Bez biznis plana, bilo bi veoma teško obezbediti sredstva za novu kompaniju. Pored toga što je ključan za obezbeđivanje finansiranja, biznis plan je takođe dragocen u pogledu upravljanja i razvoja poslovanja. On vas tera da zastanete i razmislite o svojim dugoročnim ciljevima i kako ćete ih ostvariti. Takođe vam pruža obrazac po kom možete da pratite svoj napredak i, ako je potrebno, promenite svoju strategiju. Iz ovih razloga, dobro osmišljen biznis plan je neophodan za svaku uspešnu kompaniju.
Za koga se piše biznis planPovratak na sadržaj

3. KO IMA KORISTI OD PROFESIONALNOG BIZNIS PLANA?   

Who benefits from business plan

Dobro razrađen biznis plan je važan ne samo zbog potencijalnih investitora, već i za same osnivače. 

Jasan i koncizan biznis plan može da pomogne da svi budu na pravom putu i fokusirani na unapred definisane ciljeve. Dakle, ako razmišljate o pokretanju novog posla, pobrinite se da sastavite sveobuhvatan biznis plan - to bi moglo da predstavlja razliku između uspeha i neuspeha.

Ključni elementi biznis planaPovratak na sadržaj

4. KAKO NAPISATI GASTRO BIZNIS PLAN? KLJUČNI ELEMENTI

Biznis plan je od suštinskog značaja za svakog preduzetnika koji želi da započne biznis u industriji hrane i pića. Daje pregled kompanije, njenih proizvoda ili usluga, ciljnog tržišta i konkurentskih prednosti. Pored toga, opisuje marketinške i prodajne strategije kompanije, kao i njene finansijske projekcije. Iako struktura gastro biznis plana može da varira u zavisnosti od specifičnosti objekta, postoje određeni ključni elementi koji bi trebalo da budu uključeni u svaki biznis plan.

  • Uvod: ideja, osnivač i plan
  • Istraživanje i analiza tržišta
  • Lokacija za vaš gastronomski posao
  • Analiza kritičnih rizika
Osnove biznis planaPovratak na sadržaj

5. UVOD: IDEJA, OSNIVAČ I PLAN

Business plan: the idea

5.1 Sve počinje sa idejom  

Poslovna ideja je, najjednostavnije, ideja za posao. Može biti jednostvna, kao npr. inovativni novi proizvod ili novi način rada. Da bi bila uspešna, poslovna ideja mora da bude nešto što konzumenti žele ili što im treba. Takođe, mora biti izvodljiva i isplativa. Najbolje poslovne ideje su one koje rešavaju problem ili ispunjavaju potrebu. Takođe, one su jedinstvene i nude nešto što drugi biznisi nemaju. Ako imate ideju za posao, prvi korak je da istražite da li je to izvodljivo i isplativo. Ovo uključuje sagledavanje konkurencije, sprovođenje istraživanja tržišta i izradu radnih listova aktivnosti gastro biznis plana. Ako je vaša ideja održiva, sledeći korak je da počnete da radite na njenom pretvaranju u realnost. To uključuje prikupljanje novca, pronalaženje kupaca i uspostavljanje operativnih procesa. Uspešan biznis zahteva naporan rad, posvećenost i strast. Ali sa pravom idejom, može pružiti izuzetno zadovoljstvo. Dakle, ako imate ideju za posao, ne dozvolite da propadne. Uradite istraživanje i pretvorite ga u nešto izuzetno.

Biznis plan osnivac

5.2 Kratko predstavljanje osnivača biznisa

Kao osnivač našeg sopstvenog biznisa, METRO-a, razumemo koliko je važno da se dobro predstavimo. Na kraju krajeva, potencijalni investitori žele da znaju sa kim rade i šta vas čini kvalifikovanim da vodite kompaniju. Shodno tome, evo šablona kako objasniti pozadinu, kvalifikacije i iskustva osnivača. „Imam odlično obrazovanje i više od 10 godina iskustva u poslovnom svetu, uključujući 5 godina na poziciji konsultanta u renomiranom objektu. Uveren sam u svoju sposobnost da stvorim uspešan biznis i radujem se saradnji sa potencijalnim investitorima kako bih ostvario svoju viziju.” 

Biznis plan uvod

5.3 Ključna stvar - kratak uvod u vaš gastro biznis plan 

Predstavljanje novog biznisa je zahtevno. Mnogo toga treba razmotriti, od odabira pravog imena do odabira savršene lokacije. Ali uz pažljivo planiranje, možete da osigurate da vaš novi biznis ima jak start. Postoji nekoliko stvari o kojima morate da donesete odluku pre nego što predstavite svoj gastro biznis plan.  

Prvo, odlučite se za ime vašeg biznisa. Ovo može da se čini kao mali detalj, ali je prilično važan. Vaše ime treba da bude lako za pamćenje i da oslikava vrstu posla koji vodite. Na primer, ako otvarate restoran, možda ćete želeti da izaberete ime koje se na neki način odnosi na hranu ili kuvanje. Sledeći korak je da razmislite o pravnom obliku vašeg biznisa. Da li ćete raditi kao preduzetnik ili partnerstvo? Svaka opcija ima svoje prednosti i nedostatke, pa obavezno istražite pre nego što odlučite. Zatim izaberite nekretninu ili lokaciju na kojoj će se nalaziti vaš biznis. Ovo je još jedna ključna odluka koja će uticati na uspeh vašeg poslovnog poduhvata. Pri odabiru, uzmite u obzir stvari kao što su broj prolaznika na odabranoj lokaciji, dostupnost parkinga i okruženje. Na kraju, isplanirajte svoje potrebe za osobljem. Koliko zaposlenih će vam biti potrebno da biste efikasno vodili biznis? Koje veštine i iskustvo treba da imaju? 

Kada donesete ove odluke i finalizirate ključne tačke svog gastro biznis plana, možete na pametan način ukratko predstaviti svoj biznis.

Podaci u biznis planuPovratak na sadržaj

6. ISTRAŽIVANJE TRŽIŠTA

6.1 Morate razumeti podatke i činjenice

Kao osnivač u gastronomskoj industriji, važno je da razumete podatke i statistiku. Na kraju krajeva, uspeh svakog poslovnog poduhvata zavisi od donošenja pravilnih i pravovremenih odluka zasnovanih na tačnim informacijama. Srećom, postoji mnoštvo dostupnih resursa koji preduzetnicima pomažu da steknu uvid, kao što su Zavod za statistiku i Privredna komora. Ako ste u toku sa najnovijim podacima i uvidima, možete se postarati da je vaš biznis zauzeo dobru poziciju za postizanje uspeha. 

 

6.2 Pažljivo pratite svoju ciljnu publiku

Pre nego što počnete da planirate svoj gastronomski biznis, pažljivo izučite svoje ciljne konzumente. Koga želite da privučete u svoj restoran? Kakvu hranu vole da jedu? Koliki je njihov prosečan budžet za obrok? Kada ste dobro razumeli svoju ciljnu klijentelu, možete da počnete realizaciju aktivnosti iz svog biznis plana koje se odnose na gastro meni, dekor i marketinšku strategiju. Ako odvojite vreme da analizirate svoju ciljnu grupu, bićete u mnogo boljoj poziciji da kreirate uspešan gastro biznis.

 

6.3 Nikada ne zaboravite sa kim se takmičite

Analiza konkurencije je vitalni deo svakog biznis plana, ali je posebno važna u gastronomskoj industriji. To je zato što je industrija hrane i pića izuzetno konkurentna, pa čak i najmanji pogrešan korak može da dovede do neuspeha. Stoga je od suštinskog značaja da pažljivo proučite svoje konkurente, kako biste identifikovali njihove snage i slabosti. Tek tada možete da razvijete sveobuhvatnu strategiju za uspeh. Postoji nekoliko načina da se sprovede analiza konkurenata. 

Prvi korak je da identifikujete svoje direktne i indirektne konkurente. Direktni konkurenti su biznisi koji nude iste ili slične proizvode ili usluge kao i vi. Indirektni konkurenti, s druge strane, su biznisi koji nude zamenske proizvode ili usluge. Na primer, ako otvarate restoran specijalizovan za zdravu hranu, vaši direktni konkurenti bi bili drugi restorani zdrave hrane u okolini. Međutim, vaši indirektni konkurenti mogu biti lanci brze hrane ili druga mesta gde ljudi mogu da kupe brze i jednostavne obroke.

Nakon što ste identifikovali svoje konkurente, sledeći korak je da procenite njihove snage i slabosti. Ovo se može uraditi prikupljanjem podataka o različitim aspektima njihovog poslovanja, kao što su ponude na meniju, cene, usluga, itd. 

Lokacija za vaš biznisPovratak na sadržaj

7. ODABERITE NAJBOLJU LOKACIJU ZA VAŠ GASTRO BIZNIS 

Choose restaurant location
Izbor lokacije je jedan od najvažnijih faktora koji treba uzeti u obzir prilikom pokretanja novog biznisa. Na kraju krajeva, bez obzira na to koliko su vaš proizvod ili usluga odlični, ako niko ne može da vas pronađe, verovatno nećete uspeti. Kada je u pitanju izbor lokacije za gastronomski biznis, treba imati na umu nekoliko ključnih faktora. Prvo, želite da se uverite da je odabrano mesto vidljivo i lako dostupno potencijalnim gostima. Drugo, želećete da uzmete u obzir demografiju te oblasti - da li u okolini ima dovoljno potencijalnih mušterija? Na kraju, moraćete da razmotrite konkurenciju - da li već postoji neki sličan biznis u blizini? Uzimajući u obzir sve ove faktore, možete odabrati lokaciju koja će vam dati najbolje šanse za uspeh.
Analiza kritičnih rizikaPovratak na sadržaj

8. ZNAČAJ ANALIZE KRITIČNIH RIZIKA 

Kad god se upustite u novi poslovni poduhvat, važno je da pažljivo razmotrite sve potencijalne rizike. Za gastronomski posao, postoji nekoliko rizika o kojima treba razmisliti. Na primer, postoji finansijski rizik povezan sa početnim i tekućim troškovima. Postoji i operativni rizik vođenja kuhinje, kao i reputacioni rizik koji se ogleda u služenju hrane koja ne ispunjava očekivanja gostiju.

Ostali rizici koje treba razmotriti uključuju regulatorni rizik, odnosno poštovanje standarda bezbednosti hrane, te konkurentski rizik koji proizilazi iz drugih biznisa koji nude slične proizvode ili usluge. Pažljivo procenjujući sve ove rizike, možete da razvijete strategije za njihovo ublažavanje i obezbedite svom gastro biznisu najbolju šansu za uspeh.

Finansijski planovi za postizanje vaših ciljevaPovratak na sadržaj

9. FINANSIJSKO PLANIRANJE JE KLJUČNI DEO BIZNIS PLANA U SEKTORU GASTRONOMIJE

Financial planning for gastronomy

Svaki biznis plan, uključujući i gastro biznis plan, mora da uzima u obzir finansijski aspekt poslovanja. To uključuje i početne i tekuće troškove vođenja biznisa.

Početni troškovi mogu da uključuje sve od kupovine opreme do zakupa komercijalnog kuhinjskog prostora. Tekući troškovi mogu uključivati sastojke, plate zaposlenih i marketinške troškove. Pored toga, gastro biznis plan takođe mora da uzima u obzir potencijalne tokove prihoda i način generisanja profita.  

Ovo se može postići pažljivim određivanjem cena za stavke na meniju, strateškim marketingom i efikasnim operacijama. Uzimajući sve ove faktore u obzir, gastronomski biznis može da razvije dobar finansijski plan koji će pomoći da se osigura dugoročan uspeh.

Dozvole i pravni zahteviPovratak na sadržaj

10. DOZVOLE I PROPISI U OKVIRU GASTRO BIZNIS PLANA 

Kada su u pitanju dozvole i propisi, postoji nekoliko stvari koje morate imati na umu kada otvarate restoran ili gastronomski biznis.  

Prvo, vaše prostorije moraju da budu u skladu sa propisima i da ispunjavaju sve potrebne bezbednosne standarde. Takođe ćete morati da dobijete sertifikate o završenim obukama o bezbednosti hrane i protivpožarnoj zaštiti i da se uverite da su svi vaši zaposleni pravilno obučeni. Pored toga, moraćete da dobijete dozvole za rad i izmirite sve relevantne poreze. Konačno, moraćete da se pridržavate svih lokalnih propisa o zoniranju.

Ako možete da ispunite sve ove uslove, onda bi trebalo da ste na dobrom putu da otvorite uspešan restoran ili gastro biznis.

Određivanje cena i marketinške strategijePovratak na sadržaj

11. CENE I MARKETING

Digital Marketing Strategies for Restaurants

Svaki uspešan biznis plan treba da uzme u obzir ciljno tržište i kako da efikasno dođe do njega. Ovo uključuje odluke o cenama i marketingu.

Cene se moraju postaviti na nivou koji ne samo da pokriva troškove proizvodnje, već i ostavlja dovoljno prostora za zdravu profitnu maržu. Marketing plan treba da razmotri najefikasniji način da dođe do potencijalnih kupaca i ubedi ih da kupe proizvod ili uslugu. Ovo može da uključuje oglašavanje, PR ili čak društvene mreže. Bez dobro osmišljenog marketinškog i cenovnog plana, biznisu će biti veoma teško da uspe.

Napravite raspored ključnih prekretnica za vaš biznisPovratak na sadržaj

12. PLANIRANJE VREMENSKOG OKVIRA GASTRONOMSKOG BIZNISA POMAŽE DA UVEK BUDETE KORAK ISPRED 

Otvaranje restorana može da bude izazov. Ima mnogo promenljivih i može biti teško ispratiti šta sve treba da se uradi. Ipak, uz malo planiranja i organizacije, moguće je otvoriti uspešan restoran.

Jedna od najvažnijih stvari koje treba da uradite jeste da napravite vremenski okvir za svaki korak, koji će vam pomoći da ostanete na pravom putu i izbegnete propuštanje važnih rokova. Evo predloženog vremenskog okvira za otvaranje restorana:

  • 6-12 meseci pre otvaranja: izaberite lokaciju, napravite biznis plan i počnite da prikupljate kapital.
  • 3-6 meseci pre otvaranja: finalizirajte jelovnik, unajmite osoblje i počnite da radite na marketingu i brendiranju.  
  • 1-2 meseca pre otvaranja: dovršite dizajn enterijera, naručite robu i opremu i završite svu preostalu papirologiju.
  • 2 nedelje pre otvaranja: probni rad restorana, a zatim otvorite svoja vrata gostima!
Aneks biznis planaPovratak na sadržaj

13. ANEKS - POTREBNA PRATEĆA DOKUMENTACIJA I UGOVORI

Aneks biznis plana se obično koristi za pružanje prateće dokumentacije za informacije sadržane u ostatku plana. To može da uključuje finansijske izveštaje, biografije, ugovore o zakupu, istraživanje tržišta, dozvole i drugu pravnu dokumentaciju. Prilozi za biznis plan treba da budu jasno označeni i lako dostupni, tako da investitori mogu brzo da pronađu informacije koje su im potrebne. Uključivanje u aneks sve relevantne prateće dokumentacije može da pomogne da se investitorima pruži potpuna slika vašeg biznisa i može učiniti vaš plan ubedljivijim u celini.
Često postavljana pitanjaPovratak na sadržaj

14. FAQ - BIZNIS PLAN U GASTRO SEKTORU

Mogućnosti za vas
PROMOCIJE & PONUDE
POGLEDAJTE NAŠE NAJNOVIJE PONUDE
Otkrijte najbolje proizvode i cene za vaš biznis. Pogledajte naše najnovije promocije i ponude.
Otkrijte naše ponude
SPECIJALIZOVANI KATALOZI
PONUDA ZA PROFESIONALNE KUPCE
Asortiman inspirisan Vašim potrebama! 
Pogledajte kataloge