KAKO DA PRONAĐETE LOKACIJU ZA VAŠ RESTORAN

Pronalazenje lokacije hero

Pronalaženje odgovarajuće lokacije za novi restoran može da bude teško. Karakteristike lokacije, veličina, kuhinja i troškovi, važni su  faktori koje treba uzeti u obzir pre potpisivanja ugovora i predaje ključeva. Osim toga, ponekad je teško u potpunosti razumeti pravni aspekt. Mi u METRO-u želimo da vam damo pregled kako da pronađete odgovarajuću lokaciju i da se uverite da su svi pravni aspekti u potpunosti ispoštovani. To otvara put ka restoranu vaših snova.

Odabir savršene lokacijePovratak na sadržaj

1. KAKO ODABRATI LOKACIJU ZA RESTORAN

Prvo, morate da odaberete širu oblast u Srbiji gde biste želeli da otvorite svoj restoran. To će najverovatnije biti oblast u kojoj trenutno živite. Kada suzite moguću lokaciju, počinje pravi proces izviđanja.

Većina gradova ima veoma raznolike krajeve. Generalno, postoje rezidencijalna područja, komercijalna područja, industrijska područja i ruralna područja. Svi ovi krajevi su često razbacani i izmešani, što otežava definisanje strogih granica između različitih tipova oblasti. Međutim, u zavisnosti od toga kakav restoran želite da otvorite, potrebno je da razmislite o mogućnosti da sa svojim tipom restorana budete uspešni u bilo kom drugom delu grada.

Ne uklapa se svaka vrsta restorana u svaki kraj. U nastavku ćemo više govoriti o tome koji tip restorana najviše odgovara kojoj oblasti.
Tipovi oblasti za otvaranje restoranaPovratak na sadržaj

2. “IZVIĐANJE” PODRUČJA ZA VAŠ RESTORAN

Stambeni kvart

2.1 Stambeni kvartovi 

U stambenoj zoni morate uzeti u obzir tip stanovnika koji tamo žive. Da li je to novoizgrađeni kvart u kome živi mlađe stanovništvo, uključujući mlade parove i mlade porodice? Da li je to kraj u kom većina ljudi živi već dugi niz godina, poput starijih ljudi bez dece u svojim domaćinstvima? Da li je to oblast u kojoj živi mnogo studenata?

Većina rezidencijalnih kvartova obično ima određenu demografsku kategoriju. Informišite se o stanovnicima pre nego što odlučite da otvorite restoran. Kada mlađa generacija čini većinu određenog rezidencijalnog kvarta, restorani sa modernijom kuhinjom i stilom su prikladniji od veoma tradicionalnih restorana sa domaćom kuhinjom. Studenti, mladi parovi i mlade porodice bi mogli biti više zainteresovani za internacionalnu kuhinju, vegansku ili vegetarijansku hranu ili za održivu i etički usmerenu tematiku. U kraju sa mnogo studenata, restoran koji nudi jeftinu hranu u modernom i zabavnom okruženju mogao bi da ima više uspeha od fine kuhinje sa skupljom hranom. Starija generacija bi mogla biti više zainteresovana za tradicionalni restoran gde se osećaju kao kod kuće i mogu da uživaju u dobro poznatoj hrani. Međutim, ova specifična interesovanja određenih demografskih grupa ne poklapaju se nužno sa realnošću na terenu. Ako je vaš plan da otvorite restoran u rezidencijalnoj zoni, pokušajte da steknete osećaj o tome kakvi su žitelji tog kraja. Razgovarajte sa ljudima, saznajte šta im se sviđa i pokušajte da otkrijete šta nedostaje u određenom kraju. 

Opening a restaurant in a commercial area

2.2 Poslovne zone

U poslovnoj zoni morate uzeti u obzir stalno otvaranje novih restorana i moguću veliku konkurenciju.

Preporučujemo da prošetate kroz poslovnu zonu ili da otvorite Google mape da biste saznali:

  • koliko restorana se već nalazi tamo,     
  • kakvu kuhinju nude ti restorani,
  • koliko lokacija za otvaranje restorana je još dostupno na tržištu.

Ovo je važno za procenjivanje da li bi, i u kojoj meri, konkurencija mogla da otvori restoran na toj lokaciji. Čak i ako je vaša željena kuhinja već zastupljena u centru grada (što je vrlo verovatno u većim gradovima!), to ne mora da vas spreči.  Pobrinite se da vaš restoran gostima pruži zanimljivo, drugačije, i uzbudljivo iskustvo obedovanja. Možda možete da uvedete novi koncept u tom delu centra grada ili da dodate zabavu ili aktivnosti u svoj restoran. Mogućnosti su (skoro) neograničene.

Budući da u poslovnoj zoni verovatno postoji mnogo prodavnica i kancelarija, imalo bi smisla otvoriti restoran samo ako možete da ponudite meni za ručak. Za vreme ručka, mnogi zaposleni u kancelarijama žele da izađu, a mnogi od njih uživaju u dobrom restoranu sa odličnim ponudama za ručak na pauzi. Specijalne ponude za ručak u komercijalnoj zoni mogu da budu finansijski veoma unosne. Opcija “ručak za poneti” takođe može da privuče mnoge poslovne ljude koji nemaju vremena za dugu pauzu za ručak.

Opening a restaurant in an industrial area

2.3 Industrijska područja

U industrijskoj zoni uglavnom možete pronaći fabrike, salone automobila i, ako se u tom području nalaze i kompanije, velike kancelarije. U takvoj oblasti, možda bi imalo više smisla fokusirati se na ručak i dostavu, jer uveče većina zaposlenih više neće biti tamo. 

Tradicionalnija ili jednostavnija kuhinja bi takođe privukla više ljudi nego prefinjeno iskustvo restorana sa fusion kuhinjom. Većina poslovnih ljudi i radnika koji rade u industrijskoj zoni fokusiraju se na brz i jednostavan ručak tokom pauze, umesto da sede u otmenom restoranu.

Opening a restaurant in a rural area

2.4 Ruralna područja

Ruralna područja su izvan grada, u prirodi. U ovim krajevima dominira poljoprivreda, uz opcije i aktivnosti za provođenje slobodnog vremena. Ponekad su retko naseljena, sa tek po nekom kućom u prirodnom okruženju. Mogući gosti bi bili ljudi koji su na odmoru, ljudi koji uživaju u danu u prirodi i oni koji prave pauzu od duge vožnje. Zbog toga bi restoran koji nudi kuhinju u kojoj većina ljudi uživa u različito doba dana - ručak, popodnevna kafa, večera - bio odličan izbor. Većina gostiju bi uživala u mogućnosti sedenja na terasi ili u bašti, u prirodnom okruženju. 

Pre nego što odlučite da otvorite restoran u ruralnom području, sami istražite okolinu i saznajte kakvim se aktivnostima ljudi bave kada prolaze kroz ruralno područje. U ruralnom području zaista ne možete da pogrešite sa porodičnim restoranom koji nudi jednostavnu, ali ukusnu kuhinju u kojoj svi uživaju. Specijalizovani restoran sa neobičnim konceptom mogao bi da odudara od ruralnog područja. Međutim, imajte na umu i druge restorane u blizini, kako ne biste otvorili svoj restoran preblizu drugog koji nudi istu kuhinju.

Planiranje prostora restoranaPovratak na sadržaj

3. PRONALAŽENJE PRAVOG PROSTORA ZA VAŠ RESTORAN

Nakon što se odlučite za kraj za vaš novi restoran, vreme je da pronađete pravi prostor za iznajmljivanje. Možete otići na internet i potražiti restoranske prostore koji se iznajmljuju. Važni faktori koje treba uzeti u obzir su lokacija, veličina, cena, mogućnost preuređenja, veličina i opremljenost postojeće kuhinje ili zahtevi za opremanje nove, otvoreni prostor, parking i izgled prostora spolja.

 

3.1 Prve stvari na listi za razmatranje

Pre nego što rezervišete obilaske sa agentima ili vlasnicima nekretnina, isplanirajte željeni restoran.

  • Koliki vam je prostor potreban?
  • Da li želite prostor za sedenje na otvorenom?
  • Koliki je vaš budžet?
  • Koliko velika vaša kuhinja treba da bude?
  • Da li su vam potrebna parking mesta posebno za vaš restoran ili postoji javni parking u blizini?

Nakon što sami sebi odgovorite na sva ova pitanja, zakažite nekoliko obilazaka prostora i povedite sa sobom osobu od poverenja ili poslovnog partnera, kako biste dobili drugo mišljenje.

 

3.2 Pitanja koja treba postaviti tokom razgledanja

Dođite spremni: pripremite pitanja koja ćete postaviti agentu ili vlasniku nekretnine. Možete li da preuredite prostor? Možete li da postavite znakove na spoljašnju stranu zgrade? Da li je potrebno da se pridržavate propisa o buci jer ljudi žive u zgradi?

Imajte na umu da su restoranski prostori trenutno vrlo traženi. Možda ćete morati da licitirate za prostor, što ponekad uključuje prilagođavanje budžeta.

 

3.3 Razmišljajte unapred: proširenje i uspeh tokom cele godine

Razmotrite i mogućnost proširenja prostora ako posao dobro ide. Ako težite ka rastu svog restorana, uverite se da prostor za iznajmljivanje ima mogućnost proširenja ili uvećanja na bilo koji drugi način, poput npr. iznajmljivanje drugog prostora u zgradi. U suprotnom, možda ćete požaliti što niste razmotrili ovu mogućnost. Ako vaš restoran dobro posluje, a nema odgovarajući kapacitet, možda ćete biti primorani da ponovo započnete lov na restoranski prostor u (skoroj) budućnosti.

Ako planirate da imate više „sezonski“ koncept restorana, kao što je pivska bašta, uverite se da vaš željeni restoranski prostor ima mogućnost da funkcioniše tokom cele godine i u svim vremenskim uslovima. Važno je da imate mogućnost da restoran bude otvoren što je duže moguće, bez perioda u kom ne biste imali nikakav profit. Ovo bi bilo nepovoljno za vas, jer i dalje svakog meseca morate da plaćate zakup.

 

3.4 Provera dozvola i propisa

Pravno, morate znati da li je vaš željeni prostor za iznajmljivanje u prošlosti korišćen kao restoran. Ako se ranije nije koristio kao restoran, potrebno je da proverite sa inspekcijom minimum uslova koje restoran mora da ispuni da bi mogao da posluje a u skladu sa Pravilnikom o restoranima.  Potrebne dozvole obavezno nabavite pre potpisivanja bilo kakvog ugovora. Ne želite da budete vezani ugovornom obavezom nakon što otkrijete da prostor koji ste iznajmili ne možete da koristite kao restoran.

Dodatno, još jedan pravni aspekt koji treba razmotriti pre potpisivanja bilo kakvog ugovora je usklađenost prostora, posebno kuhinje, sa važećim pravilnicima i drugim zakonskim regulativama. Kada pronađete odgovarajući prostor za restoran svojih snova, vreme je da to i ozvaničite.

Ugovor o zakupuPovratak na sadržaj

4. POTPISIVANJE UGOVORA ZA VAŠ RESTORAN

Signing commercial lease contract

4.1 Osnovni elementi ugovora o zakupu

Ugovor o zakupu kombinuje aspekte zakupa prostora i njegovog komercijalnog korišćenja kao restorana. Ugovor nije potrebno overiti kod notara. Ako niste sigurni u sadržaj ugovora i imate problema da ga razumete, savetujemo vam da potražite savet od pravnog stručnjaka.

Ugovor o zakupu je između vas i zakupodavca. Osnovni elementi obično su:

  • definicija obe ugovorne strane,
  • tačan opis prostora sa njegovom veličinom i lokacijom,
  • svrha zakupa,
  • cena,
  • period zakupa, 
  • otkazni rok,
  • troškovi komunalija,
  • depozit.

 

4.2 Važne odredbe u ugovoru

Ugovor uvek mora biti u pisanoj formi. Svaki usmeni sporazum je pravno ništavan. Ugovor nije potrebno overiti kod notara.

U slučaju da zakupodavac u zgradi ili neposrednoj blizini poseduje još nekretnina porazgovarajte sa njim o mogućnosti zaštite od konkurencije. To bi značilo da zakupodavac ne može iznajmiti svoje prostore kako bi služili kao drugi restorani. Ovo vam omogućava da zaštitite svoj položaj i sprečite pojavu konkurencije u istoj zgradi. Dodatno, razgovarajte sa svojim zakupodavcem o periodu zakupa. Pitajte da li je vreme zakupa neograničeno, a ako nije, kakve mogućnosti za produženje ugovora postoje nakon njegovog isteka i da li bi se uslovi zakupa promenili. Na žalost, još uvek živimo u neizvesnim vremenima i niko ne može da predvidi budućnost. Obavezno razgovarajte o mogućem prevremenom okončanju ugovora i mogućem kraćem otkaznom roku.

Nakon što ste razgovarali o detaljima ugovora sa vlasnikom nekretnine, pregledali sadržaj sa pravnim stručnjakom i potpisali ugovor, konačno možete da počnete da vizualizujete svoj prostor iz snova i možete da počnete da razvijate svoj novi restoran. Sve u svemu, najvažniji zaključak jeste da budete svesni okruženja vašeg potencijalnog budućeg restorana: eliminišete mogućnost konkurencije i uverite se da se vaš koncept uklapa u interesovanja u tom području.

5. REZIME - PRONALAŽENJE LOKACIJE ZA VAŠ RESTORAN

Odvojite dovoljno vremena za analizu lokacije kako biste zaista bili sigurni da ste pronašli pravo mesto za otvaranje restorana. Važno je da lokacija odgovara vašem konceptu. Osim toga, trebalo bi da vam bude jasno da li na toj lokaciji postoji potražnja za vašom uslugom i da li se kupovna moć potencijalnih gostiju može dobro proceniti. Lokacija često određuje uspeh restorana.
Često postavljana pitanjaPovratak na sadržaj

6. FAQ - PRONALAŽENJE LOKACIJE ZA VAŠ RESTORAN

Mogućnosti za vas 
PROMOCIJE & PONUDE
POGLEDAJTE NAŠE NAJNOVIJE PONUDE
Otkrijte najbolje proizvode i cene za vaš biznis. Pogledajte naše najnovije promocije i ponude.
Otkrijte naše ponude
SPECIJALIZOVANI KATALOZI
PONUDA ZA PROFESIONALNE KUPCE
Asortiman inspirisan Vašim potrebama! 
Pogledajte kataloge